Jag antar att jag är en "riktig" cyklist nu då..


Det sägs ju att man inte är en riktig cyklist innan man har vurpat så nu måste jag väl vara en "riktig" landsvägscyklist, kan väl inte säga att det kändes bra att vurpa men nu har jag ju i alla fall provat det med. (Lite mer info om turen, vart vi åkte och så finner du under fliken "onsdagscykling".)

Inom konstcykling på enhjuling är det ju i stort sett daglig golvkontakt och det gör ju också många gånger väldigt ont men största skillnaden är nog ändå att man då är lite mer "beredd" på det. När man tar sats inför ett nytt trick så finns det ändå med att risken är rätt stor (för att inte säga överhängande) för att det blir golvkontakt och ofta i kombination med ett trassla in sig i cyklarna. På racern handlade det istället om någon nanosekund från att "åh vilken underbar tur det här är" till ögonblicket då jag insåg att "det här går åt helvete" och sedan låg vi där i en hög. Just överaskningsmomentet var nog det värsta, när jag väl låg där gick det på rutin från alla vurpor på enhjuling typ "ok jag andas, benen och armarna är kvar, ja jag kan nog resa mig".

På mtbn blir det ju också annat, där har jag ju också gjort en del vurpor även fast jag inte åkt mycket alls (eller kanske just därför? (:) men där har det mer varit att jag "vickat" när jag kört fast i leran och inte hinner få ur fötterna.

Summan av kardemumman är nog att jag föredrar enhjulingsvurpor och mtb framför racervurpor.

Fascinerande också att båda sidorna av cykeln tycks ha haft kontakt med marken, båda växelreglagen är repade på utsidorna liksom båda pedalerna och snabbkopplingen bak. Verkar som att jag hade tur med cykeln ändå, inga direkta skador förutom obetydliga repor, behöver bara vrida rätt styret och sadeln samt byta styrlinda.

Av oss fyra som var omkull var det en annan tjej som gjorde illa sig mest, där var det foten som verkar ha tagit mest stryk och i skrivande stund väntar hon på att få komma in på röntgen för att kolla så att inget är brutet i tillägg till sårskadan som hon fick. Hon är dock vid gott mod så vi håller alla tummar och tår för att det ska gå bra!

Edit: Inget är brutet, en sårskada i foten och lite skrapat. Kommentar från Lasse: "det enda som bröts var cykelfärden" hehe.


Kommentarer
Postat av: Tobbe Arnesson

Läste om vurpan på Harris blogg, otäckt.



Hoppas hennes fot är ok! Cykeldelar finns det nya...

2010-06-17 @ 15:14:38
URL: http://grumt.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Inget brutet i foten tack och lov, hon fick en sårskada och sedan lite skrapsår. Skönt att det inte blev värre!

2010-06-17 @ 17:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0