Specialare
Vi kom fram till att någon sorts uppbyggnad under den ena klossen borde fungera och så skred Robin till verket.
Han arbetade i plexiglas och sågade ut ovala plattor som passade med skons form
Tre sådana här blev det som sedan formades efter skon med hjälp av värmepistol och så limmades ihop med varandra med bitar av slang i mellan för att ge lite dämpning.
Här har påbyggnaden kommit på plats under skon.
Det färdiga resultatet
Vi får ge honom några mil så att han får vänja sig vid racercykling överhuvudtaget och sedan får vi önksa oss en recension! :)
Helt klart en specialare!
Funkar det så finns det till nästa gång plast som är slagtåligare än plexiglas: "polykarbonat (PC, karbonatplast) är glasklar och har en enastående slagseghet, ca 40 gånger högre än för plexiglas (akrylplast), som i sin tur är mycket tåligare än härdat glas"
Den ska dessutom tydligen vara lättare att värmeforma och finns i en uppsjö tjocklekar och färger, en del firmor som håller på mycket med sådant säljer spillbitar billigt.
Olika långa vevarmar skulle nog bli lite konstigt då det ena benet då inte rör sig lika mycket framåt/bakåt som det andra?
Den här lösningen blir också lite speciell då det blir mycket längre mellan pedalaxel och fotled på högersidan, borde trötta ut högervaden mer.
Intressant med det andra materialet, kan vara bra att testa till en annan gång.
Ska bli spännande att se vad han tycker efter några mil, om han fastnar för cyklingen ordentligt.
Kändes som att alla lösningar vi övervägde hade någon nackdel, man kommer ju aldrig ifrån att det ena benet var längre än det andra.